Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN (versie 01-04-2025)
Smile Cleaning BV, hierna ‘Smile’, 
RPR Gent afdeling Kortrijk, KBO/BTW BE 0836.087.342

Artikel 01 – Toepasselijkheid: 
a.    Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door Smile uitgevoerde leveringen en prestaties alsook op alle opdrachten van een klant. 
b.    Algemene en/of bijzondere voorwaarden van de klant zijn Smile niet tegenstelbaar, tenzij ze schriftelijk door Smile werden aangenomen. Deze algemene voorwaarden mogen geen enkele doorhaling bevatten en hebben voorrang op alle andere. 
c.    De bedingen van deze algemene voorwaarden zijn niet alleen gemaakt ten behoeve van Smile maar ook ten behoeve van haar aandeelhouders, bestuurders en alle personen die voor Smile werkzaam zijn; alle personen die bij de uitvoering van een overeenkomst door Smile zijn ingeschakeld; en alle personen voor wier handelen of nalaten Smile wettelijk aansprakelijk zou kunnen zijn.
d.    Indien Smile uit commerciële overwegingen afwijkt van de strikte naleving van deze voorwaarden, verliest Smile niet het recht om in soortgelijke gevallen wel de strikte naleving van deze voorwaarden te verlangen.
e.    Smile behoudt zich het recht voor om haar algemene voorwaarden eenzijdig aan te vullen en/of te wijzigen. Deze wijzigingen en/of aanvullingen binden de klant pas nadat deze schriftelijk van toepassing zijn verklaard met toezending van de voorwaarden. 

Artikel 02 – Offerte en aanvaarding: 
a.    Elke offerte blijft veertien dagen geldig vanaf de datum van de offerte tenzij dit uitdrukkelijk anders wordt vermeld. Een offerte is enkel geldig voor de daarin vermelde opdracht, hoeveelheden en duurtijd van de uitvoering. 
b.    De overeenkomst met de klant komt tot stand op het moment dat de offerte schriftelijk is aanvaard door Klant; Smile de levering van de diensten en/of producten schriftelijk bevestigt nadat dit mondeling is overeengekomen tussen Partijen; de klant stilzwijgend de Smile toestaat een begin te maken met de uitvoering van de overeenkomst en de daarin genoemde prestaties.
c.    Elke aanvaarding door de klant die, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van de offerte van Smile, geldt als een verwerping van de offerte. Er komt slechts een overeenkomst tot stand overeenkomstig het voorstel van de klant na schriftelijke aanvaarding daarvan door Smile.

Artikel 03 – Omschrijving van leveringen en prestaties: De leveringen en/of prestaties worden uitgevoerd zoals vermeld op de werkbon of op de voorzijde van de factuur. De termijn waarbinnen de leveringen en prestaties worden uitgevoerd, wordt enkel bij wijze van inlichting verstrekt en is in hoofde van Smile niet bindend, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Vertraging in de uitvoering van de leveringen en prestaties kan nooit aanleiding geven tot een schadevergoeding, boete of ontbinding van de overeenkomst.

Artikel 04 – Uitvoering van de overeenkomst en werkprogramma:
a.    De prestaties worden geleverd overeenkomstig het werkprogramma dat is overeengekomen. Onder ‘werkprogramma’ wordt verstaan ‘het overzicht (werkbon o.i.d.) dat onderdeel is van de overeenkomst waarin Smile in overleg met de klant een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de werkzaamheden geeft, zo mogelijk met vermelding van de plaats, het tijdstip en de frequentie van de prestaties etc., inclusief de voorbereidingsmaatregelen daarop. 
b.    Het werkprogramma bindt de Partijen op het vlak van zowel de omvang als de kwaliteit van de werkzaamheden. De klant is niet gerechtigd om de werknemers van Smile mondeling te instrueren om van het werkprogramma af te wijken. Indien de klant toch afwijkende instructies geeft, is Smile gerechtigd om, desnoods met terugwerkende kracht, meerwerken in rekening te brengen. 
c.    Als werknemers van Smile delen van het werkprogramma niet uitvoeren, zonder de toestemming van de klant, zal Smile hen hier onmiddellijk op aanspreken na een schriftelijke melding van de klant. Na verificatie zal Smile de gemiste werkzaamheden alsnog laten uitvoeren op de eerstvolgende werkdag van haar werknemers op de plaats van uitvoering, of – naar eigen keuze – een gedeeltelijke creditering van de rekening toepassen.
d.    Als Smile tijdens de uitvoering van de overeenkomst merkt dat kleine aanpassingen aan het werkprogramma nodig zijn om de dienstverlening volledig of gedeeltelijk uit te voeren, kan Smile deze wijzigingen naar eigen inzicht doorvoeren zonder prijsaanpassing, mits de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft.
e.    Indien Smile gedurende de overeenkomst vaststelt dat blijvende aanpassingen aan het werkprogramma noodzakelijk zijn om de dienstverlening volledig of gedeeltelijk uit te voeren, en deze redelijkerwijs een prijswijziging vereisen, worden de wijzigingen pas doorgevoerd nadat hierover een schriftelijke overeenkomst met de klant is gesloten. Totdat de klant akkoord gaat met de prijsaanpassing, kan Smile de extra werkzaamheden die voortvloeien uit deze wijzigingen opschorten.
f.    Tenzij anders overeengekomen, worden de werkzaamheden uitsluitend uitgevoerd op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van de in België wettelijk vastgelegde feestdagen. Indien onverwachte omstandigheden dit noodzakelijk maken, kan hiervan worden afgeweken in onderling overleg tussen de klant en Smile. In dat geval kan een meerprijs worden overeengekomen.
g.    Als Smile de werkzaamheden buiten de openingsuren moet uitvoeren, wanneer niemand meer in het pand aanwezig is, moet de klant ervoor zorgen dat alle belangrijke en vertrouwelijke documenten, evenals waardevolle voorwerpen, veilig zijn opgeborgen. De klant draagt hiervoor de volledige verantwoordelijkheid.
h.    De plaats van uitvoering dient gemakkelijk toegankelijk te zijn.
De klant verbindt er zich toe dat er bij de uitvoering van de werken geen abnormale obstakels of belemmeringen zijn, die de normale schoonmaakprestaties onmogelijk maken. Indien Smile geen toegang krijgt tot de plaats van uitvoering en derhalve niet bij machte is om de werken uit te voeren, is hij gerechtigd om minstens de verplaatsingskosten te rekenen dan wel ook de geplande werkzaamheden volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de Smile. 
i.     De klant moet ervoor zorgen dat alle taken die niet onder de opdracht van Smile vallen, tijdig en correct zijn uitgevoerd, zodat de werkzaamheden van Smile geen vertraging oplopen of belemmerd worden. Smile moet zijn taken binnen een normale termijn kunnen voltooien.
j.     De werkplek moet gemakkelijk toegankelijk zijn. De klant garandeert dat er geen ongebruikelijke obstakels of belemmeringen zijn die de normale schoonmaakwerkzaamheden onmogelijk maken.
k.    De klant staat ervoor in dat Smile bij de werkzaamheden die zien op glasbewassing- en gevelwerkzaamheden aan de buitenkant van een gebouw, kosteloos gebruik kan maken van de installaties en voorzieningen aan het gebouw aangebracht ten behoeve van buitenwerkzaamheden. De klant staat er tevens voor in dat die installaties en voorzieningen naar behoren functioneren, bij gebreke waarvan de Smile gerechtigd is haar werkzaamheden op te schorten dan wel volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de Smile. 
l.     Als door onverwachte verbouwingswerken of andere hindernissen de schoonmaak geheel of gedeeltelijk niet kan worden uitgevoerd, heeft de klant geen recht op een (gedeeltelijke) creditering van de overeengekomen prijs.
m.    Een grote schoonmaak na verbouwingswerken valt niet binnen de standaard overeenkomst.
n.    Indien de werkzaamheden worden vertraagd of onderbroken als gevolg van een onverwachte gebeurtenis die niet voorzien kon worden van welke aard dan ook, of door een oorzaak die onder de verantwoordelijkheid van de klant valt (zoals defecte schoonmaakapparatuur van de klant), dan worden de hierdoor verloren uren als gewerkte uren in rekening gebracht. Deze uren zullen op de factuur apart vermeld worden. 
o.    Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat bepaalde glasdelen of geveldelen niet bereikbaar zijn voor Smile zonder extra hulpmiddelen, dan is Smile niet gehouden deze delen te reinigen totdat die extra hulpmiddelen zijn ingezet. De kosten van die extra hulpmiddelen en de wachttijd komen voor rekening van klant, tenzij hier vooraf andere afspraken over zijn gemaakt.
p.    Als de werknemers van Smile zich aan specifieke lokale veiligheids- en gedragsregels moeten houden, dient de klant deze vóór aanvang van de werkzaamheden aan de werknemers te overhandigen, inclusief een duidelijke instructie en uitleg. Daarnaast moet de klant een kopie bezorgen aan de leidinggevende van Smile en een exemplaar van de regels zichtbaar in de werkruimte van Smile ophangen of beschikbaar stellen.
Artikel 05 – Hulpmiddelen en ondersteuning door de klant 

a.     Smile bepaalt zelf welke hulpmiddelen zij inzet voor haar werkzaamheden, zoals reinigingsmiddelen, materialen, hoogtewerkers, bedrijfsmiddelen en machines. Deze hulpmiddelen zijn inbegrepen in de prijs, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
b.     De klant zorgt ervoor dat er kosteloos voldoende schoon warm en koud water, waterdruk, elektriciteit, gas, lucht en stoom beschikbaar is voor de uitvoering van het werkprogramma.
c.     De klant stelt kosteloos voldoende afsluitbare ruimten, zoals werkkasten, ter beschikking voor de opslag van o.a. hulpmiddelen. Deze ruimten zijn uitsluitend toegankelijk voor Smile en haar werknemers. De klant is ertoe gehouden om de hulpmiddelen van Smile die in de bedrijfsruimte van Klant worden gebruikt en opgeslagen als een voorzichtig en redelijk persoon te beheren. Dit houdt onder andere in dat de klant de opslagruimte goed afsluit en alle nodige maatregelen neemt om de hulpmiddelen te beschermen.
d.     Alle hulpmiddelen blijven eigendom van Smile, tenzij anders overeengekomen. De klant is verplicht om op eerste verzoek van Smile mee te werken aan de teruggave van de hulpmiddelen. De klant doet afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot deze hulpmiddelen, en zal geen beslag leggen of laten leggen op deze hulpmiddelen.
f.     Het uitvoerend personeel van Smile draagt aangepaste werkkleding. In overleg met Smile stelt de klant kosteloos voldoende faciliteiten ter beschikking, zoals een garderobe, een berging en een pauzeruimte, in overeenstemming met de geldende wetgeving.
g.     De klant biedt Smile de mogelijkheid om afval dat voortkomt uit de reinigingswerkzaamheden af te voeren in een door de klant beschikbaar gestelde ruimte.
h.     De klant is verplicht Smile tijdig, volledig en correct te informeren over alle zaken die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst of waartoe de klant wettelijk verplicht is. Smile mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid van de verstrekte informatie en is niet verplicht deze te verifiëren. De klant staat garant voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van alle informatie, ook wanneer deze afkomstig is van derden. De informatie moet worden verstrekt in de vorm en op de manier zoals door Smile gevraagd. Smile heeft in dat geval het recht om de werkzaamheden onmiddellijk op te schorten. Eventuele extra kosten die hierdoor ontstaan, zijn voor rekening van de klant. Smile mag bovendien een aanvullende vergoeding in rekening brengen voor extra werkzaamheden die als gevolg hiervan noodzakelijk worden.

Artikel 06 – Meerwerken: Meerwerken en/of leveringen, met inbegrip van wijzigingen, zullen bijkomend gefactureerd worden en verschuldigd zijn door de Klant.  De uitvoering of de levering en het uitblijven van schriftelijk protest binnen de 5 dagen na het overmaken van de werkbons of detail van de werken, en/of het uitblijven van schriftelijk protest binnen de 5 dagen na facturatie geldt als aanvaarding van de omvang en de prijs van de meerwerken en/of -leveringen.

Artikel 07 – Prijzen:
Aanduidingen en prijzen in brochures, op de website enz. zijn louter informatief en niet bindend. De prijzen die worden aangerekend zijn steeds de prijzen van de dag. Eventuele vorige verkopen of bestellingen zijn geen garantie voor eenzelfde prijs.  
Prestaties worden, behoudens uitdrukkelijk anders vermeld, uitgevoerd ofwel op basis van eenheidsprijzen, ofwel tegen regieprijzen. Ramingen zijn dienvolgens niet bindend, hoeveelheden en totaalprijs zijn ten allen tijde indicatief en bovendien ook onderhevig aan eventuele schommelingen van o.a. de lonen. 
De prijs van de prestaties is gebaseerd op objectieve en subjectieve factoren. Objectieve factoren zijn kostprijsbepalende factoren ten tijde van het sluiten van de overeenkomst, waaronder lonen, sociale lasten, schoonmaakproducten, materieel, inspectie en algemene kosten. Tenzij anders wordt afgesproken, bevatten de prijzen in ieder geval niet het ophalen en wegvoeren van groot afval, het leveren van wc-papier, handzeep en papieren handdoekjes, noch het verhuren van inloopmatten. Eventuele nieuwe milieutaksen en nieuwe belastingen zijn bij de prijsberekening niet in rekening gebracht. Zij zijn desgevallend ten laste van de klant. Subjectieve factoren hebben betrekking op de specifieke wensen van de klant en de kenmerken van de werkplek zoals vastgesteld of aangenomen bij de opname van de werkzaamheden. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, de oppervlakte, bezetting, toegankelijkheid, inrichting, aankleding, gebruik en bestemming van de ruimte.
Prijzen zijn steeds exclusief BTW. De BTW is onderhevig aan eventuele wettelijke aanpassing. De klant is op de hoogte dat de Administratie onder bepaalde omstandigheden een naheffing kan sturen, die hij zal moeten betalen. Ook eventuele nieuwe heffingen/bijdragen en/of lasten van overheidswege zullen steeds ten laste zijn van de Klant. 
e.    De lonen van arbeiders en bedienden vormen het grootste deel van de kosten van Smile. Loonindexeringen volgens PC 121 worden op het moment van indexatie doorberekend aan de klant. Ook loonsverhogingen voor bedienden en andere kostenstijgingen worden meegenomen in de tarieven.
f.    Indien na het sluiten van de overeenkomst objectieve wijzigingen optreden waarop Smile redelijkerwijs geen invloed heeft, zoals wijzigingen in toepasselijke CAO’s of wetswijzigingen, heeft Smile het recht de daaruit voortvloeiende kostenverhogingen door te rekenen aan de klant, ongeacht of de wijziging bij het aangaan van de overeenkomst al voorzien kon worden.
g.    Wanneer er subjectieve wijzigingen optreden die volgens Smile een aanpassing van het werkprogramma en de prijs noodzakelijk maken, zal deze prijswijziging pas worden doorgevoerd na schriftelijk akkoord van de klant. Totdat de klant de prijsaanpassing heeft goedgekeurd, kan Smile de betreffende werkzaamheden opschorten.
h.    De klant heeft geen recht op een prijsvermindering als de uitvoering van de werkzaamheden door Smile geheel of gedeeltelijk onmogelijk of overbodig is door omstandigheden die volgens de wet, een overeenkomst of gebruikelijke praktijk onder de verantwoordelijkheid van de klant vallen.
i.    Bij de prijsbepaling is rekening gehouden met wettelijk bepaalde verlofdagen in België en eventuele vaste of gedeeltelijke sluitingsperiodes van de klant. Verlof-, feest- en brugdagen worden niet gecrediteerd. Indien de klant de sluitingsperiodes niet bij de offerte vermeldt of de sociale kalender van het bedrijf niet tijdig doorgeeft bij de start van het nieuwe jaar, heeft hij geen recht op creditering voor dagen waarop niet gewerkt kon worden. In een schrikkeljaar of een jaar met een 53e week wordt de extra dag of week in rekening gebracht.
Artikel 08– Klachten en controle: 
a.    Klachten omtrent zichtbare problemen en/of niet-conformiteit dienen te worden geformuleerd op het ogenblik van de levering en/of uitvoering. Elke klacht die in strijd is met de gebeurlijke specificaties van de werkbon of detail van uitgevoerde werken/geleverde materialen, is niet meer ontvankelijk zo deze niet binnen de vijf dagen na ontvangst van dit document zijn meegedeeld. In ieder geval zal na ondertekening van de werkbon of detail van uitgevoerde werken/geleverde materialen door de klant, nooit enige klacht nog kunnen aanvaard worden en geldt dit onherroepelijk en onweerlegbaar als bevestiging van de volledige inhoud. 
b.    Het formuleren van eender welke klacht geeft de Klant nooit het recht om de betaling geheel of gedeeltelijk op te schorten, ook niet wanneer deze klachten tijdig zijn ingediend.

Artikel 09 – Betaling:
a.    Indien de werkzaamheden eenmalig zijn, is Smile gerechtigd om vóór aanvang van de werkzaamheden een voorschot van ten minste 30% van de prijs te vragen.
b.    Behoudens andere vermelding op de facturen, zijn de facturen betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel van Smile binnen een termijn van één maand na factuurdatum, zonder korting, afbetalingsmodaliteiten of schuldvergelijking. De Klant moet veranderingen van facturatieadres onmiddellijk melden.
b.    Elk protest dient binnen de vijf dagen na factuurdatum per aangetekend schrijven aan Smile ter kennis gebracht te worden. Elk protest buiten deze termijn wordt als onontvankelijk beschouwd. Na het verloop van deze termijn, wordt de factuur geacht te zijn aanvaard, gelet op de aard van de prestaties van Smile en de daarmee gepaard gaande bewijsmoeilijkheden. Het protest schorst de betalingsverplichting niet. 
c.    In geval van niet- of laattijdige betaling, is er na vervaldag van de factuur van rechtswege een verwijlintrest verschuldigd ad 1% per begonnen maand, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van € 100 per factuur, telkens met dien verstande dat de verschuldigde verwijlintrest en schadevergoeding nooit minder kunnen zijn dan deze verschuldigd onder de Wet Betalingsachterstand. De niet-betaling van één factuur maakt alle facturen onmiddellijk opeisbaar. Iedere betaling wordt aangerekend op de oudste openstaande vordering. Bij gebrek aan tijdige betaling, heeft de opdrachtnemer bovendien het recht om (i) zonder aanmaning prestaties te staken of de overeenkomst op te zeggen voor het geheel of voor het nog niet uitgevoerde gedeelte; en (ii) eenzelfde volume afval terug te brengen als waarop de onbetaalde factuur betrekking heeft. 

Artikel 10 – Onderaanneming: Smile heeft steeds het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk toe te vertrouwen aan een onderaannemer. Smile zal bij het inschakelen van onderaannemers voor de uitvoering van de overeenkomst de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het selecteren van de onderaannemers en indien Smile dat nodig acht, voorafgaand overleggen met Klant.

Artikel 11 – Aansprakelijkheid
a.    Smile zal het werk uitvoeren volgens de regels der kunst, en naar best inzicht en vermogen.  De  verbintenis van Smile is een inspanningsverbintenis, en geen resultaatsverbintenis. Eventuele aansprakelijkheid zal beoordeeld worden op basis van de zorgvuldigheidsnorm, rekening houdend met het feit dat Smile over de nodige ervaring en deskundigheid beschikken. 
b.    Smile is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Smile is uitgegaan van onvolledige, onjuiste of gebrekkige gegevens. 
c.    Smile is niet verantwoordelijk voor schade die voortkomt uit slijtage of de slechte staat van gebouwen, installaties, meubilair of materieel. Bovendien is Smile niet verder aansprakelijk dan haar leveranciers wanneer schade voortvloeit uit producten of hulpmiddelen die zij van derden heeft betrokken.
d.    In geval van gevelreiniging is Smile nimmer aansprakelijk voor schade aan het voegwerk tenzij het opzet betreft van het met management belast personeel van Smile.  
e.    In geval van gebruik van een hoogwerker in combinatie met werkzaamheden die niet bestaan uit periodiek schoonmaakonderhoud is Smile nimmer aansprakelijk voor schade aan beplanting, gazons, bestrating, leidingen, putten en dergelijke tenzij het opzet betreft van het met management belast personeel van Smile.
f.    In geval van vloerenreiniging is Smile nimmer aansprakelijk voor schade aan de vloer door uitvoering van de werkzaamheden indien de voorgeschiedenis ten aanzien van de reiniging van de vloer onbekend is, of als de klant specifieke reinigingsinstructies heeft gegeven aan Smile waardoor de schade is ontstaan.
g.    Indien door de werkzaamheden asbest vrijkomt, is Smile niet aansprakelijk voor de kosten of schade die hieruit voortvloeien.
h.    Smile is uitsluitend aansprakelijk voor rechtstreekse schade als gevolg van haar werkzaamheden of een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering daarvan. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal 10% van de totale opdrachtsom.
i.    Smile is nooit gehouden om onrechtstreekse noch gevolgschade te vergoeden (bv. uit gederfde winst, verminderde opbrengst, gemiste besparingen, administratie-en personeelskosten, schade door bedrijfsstagnatie, verlies van een kans, en andere gevolgschade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet-conform presteren door Smile, …), behalve in geval van opzettelijke of zware fout. 
j.    De klant is verplicht om schade te beperken en Smile heeft altijd het recht om schade zelf te herstellen of te beperken.
k.    Smile heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten bij een erkende verzekeraar. Indien er schade wordt vastgesteld, moet de klant dit binnen drie dagen schriftelijk melden per e-mail, gevolgd door een aangetekend schrijven aan de maatschappelijke zetel van Smile, met een omschrijving van de schade en de geschatte kosten voor herstel.
l.    Ingeval van tussenkomst van de verzekeraar van Smile, zal de totale aansprakelijkheid van Smile op basis van welke juridische grond dan ook, in ieder geval steeds beperkt zijn tot hetgeen waarvoor de verzekeraar van Smile effectief dekking verleent, zonder dat Smile verder kan aangesproken worden voor eventuele grotere of andere schade. Indien de verzekeraar van Smile niet tussenkomst, zal de tussenkomst van Smile voor schade van welke aard en/of oorzaak ook en van welke graad van fout er ook sprake zou zijn in ieder geval steeds beperkt zijn tot 60% van de waarde van de overeenkomst.
m.    De klant is gehouden Smile te vrijwaren respectievelijk schadeloos te stellen terzake alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade, waarvoor de aansprakelijkheid van Smile in deze algemene voorwaarden in verhouding tot de Klant is uitgesloten. 
n.    Het bepaalde in de voorgaande leden heeft zowel betrekking op de contractuele als de buitencontractuele aansprakelijkheid. 
o.    In de ruimste mate toegelaten door de wet sluiten Partijen de mogelijkheid tot het instellen van een buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering tegen elkaar en tegen elke (directe en indirecte) hulppersoon van een andere Partij uit voor schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een verbintenis uit hun overeenkomst. Deze hulppersonen zijn derde-begunstigde van deze bepaling. 

Artikel 12 – Annulering: 
a.    Tenzij anders overeengekomen, is de overeenkomst voor onbepaalde tijd aangegaan. 
b.    Bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan opzegging pas plaatsvinden nadat Smile 1 maand de werkzaamheden heeft uitgevoerd.
c.    De opzegtermijn voor Partijen bij een Overeenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt minimaal 4 weken en deze termijn begint te lopen vanaf het moment dat de aangetekend opzeggingsbrief aan de wederpartij is verzonden. De verbreking (geheel of gedeeltelijk) van de overeenkomst (geen opzegtermijn in acht nemen) door of lastens de klant geeft Smile het recht op een schadevergoeding à rato van de totale geraamde of overeengekomen prijs als vergoeding voor de prestaties die lopende de opzegtermijn niet zijn kunnen uitgevoerd worden. Tevens is de klant in zulke gevallen de additionele kosten verschuldigd die Smile reeds heeft gemaakt in verband met de overeenkomst, evenals de kosten die voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder meer - de eventuele kosten met betrekking tot onderaanneming). 
d.    Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds door klant worden opgezegd. De verbreking (geheel of gedeeltelijk) van de overeenkomst door of lastens de klant geeft Smile het recht op een schadevergoeding à rato van 35 % van de totale geraamde of overeengekomen prijs als vergoeding voor onkosten en winstderving, dit zonder dat het bewijs van het bestaan en van de omvang van de werkelijk geleden schade dient te worden aangetoond.
e    Indien Smile overgaat tot opzegging dan heeft Klant recht op medewerking van Smile bij de overdracht van werkzaamheden aan derden mits de klant al zijn verbintenissen is nagekomen. Indien er sprake is van contractuele wanprestaties, opzet of fraude aan de zijde van klant waardoor Smile zich genoodzaakt ziet om tot ontbinding over te gaan, heeft de klant geen recht op medewerking. 

Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud
a.    Smile behoudt de volledige eigendom van de geleverde producten en hulpmiddelen totdat de klant het volledige bedrag, inclusief bijhorigheden, heeft betaald. Tot dat moment worden de producten en hulpmiddelen beschouwd als in bewaring gegeven. Hoewel de eigendom bij Smile blijft, draagt de klant het risico voor eventuele schade of verlies, ongeacht de oorzaak. Zolang de volledige betaling niet is voldaan, kan de klant op geen manier beschikken over de producten en hulpmiddelen zonder het voorafgaand akkoord van de Smile
b.    De Klant mag de Producten en/of Hulpmiddelen niet verpanden of de Producten en/of Hulpmiddelen niet bezwaren zolang de eigendom niet op de Klant is overgegaan. De Klant verbindt zich ertoe om de Smile onmiddellijk per e-mail, bevestigd met een aangetekende brief, te verwittigen van elk beslag dat een derde op de geleverde producten en/of hulpmiddelen zou kunnen leggen. 
c.    Bij het uitblijven van betaling op de vervaldatum heeft Smile het recht de geleverde producten en hulpmiddelen op kosten van de klant terug te vorderen. 
d.    Indien de klant niet-betaalde producten of hulpmiddelen doorverkoopt, behoudt Smile het recht de verkoopprijs van deze producten op te eisen. Het eigendomsvoorbehoud wordt dan overgedragen op de doorverkoopprijs.
e.    De klant is verplicht de producten en hulpmiddelen zorgvuldig te beheren en als eigendom van Smile herkenbaar te bewaren. 
f.    Smile heeft het recht om, indien zij redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen, onmiddellijke teruggave van de producten en hulpmiddelen te eisen, onverminderd haar overige rechten. In dat geval moet de klant Smile op eerste verzoek toegang verlenen tot de bedrijfsruimten om te controleren of de producten nog aanwezig zijn en deze indien nodig terugnemen. Hiertoe verklaart de klant ook dat zij op eerste verzoek van Smile op ieder gewenst tijdstip alle relevante gegevens uit de administratie zal verschaffen.
g.    Na teruggave wordt de klant gecrediteerd voor de actuele marktwaarde van de producten, met een maximum van de oorspronkelijke prijs, verminderd met de op de terugneming gevallen kosten en de overige schade van Smile.
h.     De klant doet bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten op de producten en hulpmiddelen. De Klant verbindt zich ertoe om Smile onmiddellijk per e-mail, bevestigd met een aangetekend schrijven, te verwittigen van elk beslag dat een derde op de producten en hulpmiddelen zou kunnen leggen.

Artikel 14 – Verbod op afwerving
a.    Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Smile is het de klant en haar gelieerde ondernemingen niet toegestaan om tijdens de looptijd van de overeenkomst, en tot zes maanden na beëindiging ervan, werknemers van Smile in dienst te nemen of op enige andere wijze, direct of indirect, in te schakelen voor werkzaamheden.
b.    Bij overtreding van deze bepaling is de klant een direct opeisbare boete verschuldigd van € 3.000 per werknemer en € 500 per week dat de overtreding voortduurt, zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist. Daarnaast heeft Smile het recht om een schadevergoeding te eisen op basis van de werkelijk geleden schade. 

Artikel 15 – Privacy:
a.    In het kader van het uitvoeren van de overeenkomst is het noodzakelijk dat Partijen persoonsgegevens in de zin van AVG zoals, maar niet gelimiteerd tot, naam, e-mailadressen en telefoonnummers verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Zowel Klant als de Smile zijn in dit geval in principe altijd beiden verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) ten aanzien van de door of namens Klant aan Smile verstrekte persoonsgegevens tenzij Smile kan worden aangemerkt als verwerker in de zin van de AVG.
b.    In het geval Smile bij de uitvoering van de Overeenkomst optreedt als verwerker in de zin van de AVG zal een separate verwerkersovereenkomst worden voorgelegd ter ondertekening welke voldoet aan de wettelijke vereisten van de AVG.
c.    Op ieder der Partijen rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de AVG en andere toepasselijke wet- en regelgeving alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne verplichtingen op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder maar niet beperkt tot het nemen van passende beveiligingsmaatregelen, het tijdig in behandeling nemen van verzoeken van betrokkenen en het informeren van betrokkenen ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.
d.    Partijen garanderen jegens elkaar dat zij als verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig beschikken over in het eerste lid bedoelde persoonsgegevens en bevoegd zijn tot verstrekking van die gegevens aan de ander. Partijen vrijwaren elkaar derhalve van alle aanspraken van de betreffende betrokkenen en derden met betrekking tot die persoonsgegevens, behoudens van datgeen waarvoor een verwerkingsverantwoordelijke zelf aansprakelijk is op grond van de AVG. Als uitwisselende Partijen welke beiden verwerkingsverantwoordelijke zijn, bestaat er geen wettelijke plicht in de zin van de AVG om nadere schriftelijke afspraken te maken over de privacy van de betrokkenen ten aanzien waarvan de persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen Partijen. 
e.    Voor zover in het kader van de Overeenkomst door Partijen persoonsgegevens worden verwerkt, garanderen Partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.
f.    Ieder der Partijen verleent medewerking voor zover mogelijk en relevant wanneer een betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot, het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen persoonsgegevens.
g.    Ieder der Partijen informeert elkander zo spoedig mogelijk, binnen de wettelijke termijnen, over het ontdekken van een datalek waarbij persoonsgegevens zijn betrokken. Partijen zullen vervolgens elkander op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het datalek.
h.    In het geval van een datalek zal in ieder geval de volgende informatie verstrekt worden:
een gedetailleerde omschrijving van het datalek;
type/soort persoonsgegevens betrokken bij het datalek;
van hoeveel personen de persoonsgegevens betrokken zijn bij het datalek;
de identiteit van de personen betrokken bij het datalek;
de getroffen maatregelen om negatieve gevolgen voor de betrokkenen te beperken en het datalek te verhelpen;
de oorzaak van het datalek;
de duur van het datalek en het ontstaansmoment.

Artikel 16 – Nietigheid: Indien enige bepaling of een deel ervan in deze algemene voorwaarden onafdwingbaar zou zijn of strijdig met een bepaling van openbare orde of dwingend recht, zal deze onafdwingbaarheid of ongeldigheid de geldigheid en afdwingbaarheid niet beïnvloeden van andere bepalingen in deze algemene voorwaarden en evenmin van dat deel van de betroffen bepaling dat niet strijdig is met het dwingend recht. In dat geval zal zulke bepaling geacht worden te zijn vervangen door een andere bepaling die geldig en afdwingbaar is en economisch gezien hetzelfde effect heeft voor alle partijen. 

Artikel 17- Geschillen: Op eventuele geschillen zal het Belgisch recht steeds van toepassing zijn, de toepassing van het Weense koopverdrag wordt expliciet uitgesloten. In geval van betwisting zijn alleen de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel van Smile bevoegd. 

 

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×